Зимова гума є ключем до безпеки та комфорту під час холодного сезону. Вчасна їх заміна не просто бажана, а обов'язкова й обумовлена законодавством майже всіх країн Європи. Головним питанням щодо зимової гуми є вибір між шипованими та нешипованими шинами. Сьогодні ми детально розглянемо переваги та недоліки цих двох типів покришок, ситуації, в яких кращий той чи інший варіант, а також поговоримо про такі технологічні процеси, як шипування зимових шин.
Що таке шини під шипування та не шиповані шини?
Шини під шипування — це гума, яка має спеціальні гнізда для металевих шипів. Вони призначені для забезпечення кращого зчеплення з поверхнею, покритою снігом чи льодом. Нешиповані ж шини мають рівну поверхню, яка не передбачає вставлення в неї шипів. Така гума відмінно підходить для холодного асфальту, на якому немає шару снігу чи льоду.
В основі протектора гуми для шипів міститься жорстка основа, а поверхневий шар зазвичай має більш м'яку структуру, ніж у фрикційних покришок. Це зроблено для покращення зчеплення в умовах низьких температур.
Таким чином, шипована гума може продемонструвати кращі результати в тестах гальмування порівняно з нешипованими аналогами. Навіть при тому, що площа контакту у шипованих шинах може бути меншою через наявність шипів, вони ефективно забезпечують скорочений гальмівний шлях: м'яка гума краще прилягає до мікронерівностей дорожнього покриття, що дозволяє автомобілю сповільнюватися більш ефективно.
Чому віддати перевагу?
Шини під шипування забезпечують напрочуд гарне зчеплення на крижаних дорогах, де інші покришки можуть бути менш ефективними. Це особливо важливо для людей, що мешкають в регіонах з суворими зимами та частими опадами. Але вони мають і значні мінуси. Наприклад, руйнують дорожнє покриття, через що їх використання взагалі заборонено в деяких країнах, наприклад у Польщі, Чехії, Румунії, Угорщині, Болгарії, Сербії тощо. Також шипована гума значно обтяжує колеса, що збільшує витрати палива.
З іншого боку, нешиповані шини мають кращу керованість на сухих та мокрих дорогах без льоду. Вони більш універсальні й зазвичай мають більший строк використання. Вже на кажучи про те, що шипи з шипованої гуми часто випадають і вже за кілька сезонів активної експлуатації ви можете недорахуватися значної їх кількості.
Для кого гума під шипування стає необхідністю?
Шини під шипування стають необхідністю для конкретних категорій водіїв та в умовах, де безпека на дорозі вимагає додаткового зчеплення та стійкості.
- Водії, які проживають в регіонах із частими снігопадами. Якщо ви мешкаєте в регіоні з великою кількістю снігу, шиповані шини можуть забезпечити надійне зчеплення на засніжених та обледенілих дорогах, де інші типи гуми можуть виявитися менш ефективними.
- На дуже слизьких дорогах. Якщо у вашому регіоні дороги обледенілі значний час і шар льоду не розбивається й не сходить з асфальту.
- Подорожі на великі відстані в зимовий період. Ті, хто звик відправлятися в подорожі на великі відстані взимку, або цього потребує їх професійна діяльність, мають змогу скористатися перевагами шипованих шин. Вони забезпечать додатковий рівень стійкості та безпеки, особливо на віддалених або непрохідних дорогах, у стані яких ви не можете бути впевнені.
- У високогір'ї. Високогірні регіони часто відрізняються суворими умовами, а також вузькими й крутими серпантинами. Пересування такими шляхами потребує додаткового зчеплення з дорогою.
Слід зазначити, що шипована гума не гарантує вам гарного зчеплення зі слизькою дорогою на 100%, тож, не дивлячись на її наявність, керувати авто все одно слід вкрай обережно.
Чи можна їздити на шинах для шипування без шипів?
Їздити на гумі під шипування без шипів можна, але таке використання покришок не виправдане. Для сухої та морозної погоди без опадів більш доречно вибрати фрикційні шини — вони забезпечують набагато краще зчеплення з поверхнею. Але синоптики обіцяють тривалі снігопади та ожеледицю, то безперечно варто розглянути використання шин з шипами.
Технологічний процес шипування шин з отворами
Якщо ви вирішили використовувати шиповану гуму, то найкраще купувати моделі, на яких вже з заводу встановлені шипи. Однак встановлення шипів у спеціальні отвори не є складним завданням. При проведенні процедури шипування гуми на сучасному професійному обладнанні в спеціалізованих автосервісах якість готових виробів також залишається на високому рівні. Для цього використовуються спеціальні шипувальні пістолети, що працюють на пневмоприводі або комбінують в собі пневматичний та електричний привід.
При встановленні шипів на шини слід враховувати глибину та діаметр отворів. Рекомендується, щоб загартована частина трохи виступала над протектором, а сам елемент стояв чітко вертикально.
Процес шипування
Процес шипування включає наступні етапи:
- Попередня підготовка шини. Очищення, змочування отворів водою.
- Постановка шини на верстат, де можна зручно обертати колесо.
- Використання пістолета для закріплення шипів, розташування їх на окремих елементах малюнка протектора. На поверхні дорожнього покриття під час руху авто одночасно повинно бути розташовано не менше 10 шипів.
- Для спеціальних шипів з різьбленням можна використовувати стандартні інструменти, такі як дриль та шурупокрут, для їх вкручування в домашніх умовах. У такому випадку загартована частина повинна виступати не більше, ніж на 3 мм, а сам елемент повинен бути встановлений на глибину не менш 1 мм.
Після завершення процесу шипування нова гума вимагає обкатки до 1000 кілометрів на швидкості до 60–70 км/год з уникненням різких поворотів.
Процес шипування може проводитись також і в домашніх умовах, але для цього вам знадобиться досвід та гарні інструменти. Вартість шипування в сервісі не є значною. В залежності від типу шипів, це може коштувати від 2 до 8 гривень за елемент, тому все ж таки краще звернутись до спеціалістів, які можуть дати гарантію на свою роботу. Так само у них ви можете і розшипувати гуму, не пошкодивши шипи.
У підсумку слід зазначити, що процес шипування шин — це важлива, нескладна, але відповідальна технологічна процедура, особливо якщо ви хочете, щоб гума прослужила вам довго й ви не втратили всі шипи в першу ж зиму. Тому ви можете купити вже шиповану гуму, або професійно її ошипувати у сервісі.
Слід зазначити, що зовсім не обов'язково робити принциповий вибір між шипованими та фрикційними покришками. Більш того, якщо ви є професійним водієм і часто стикаєтесь зі складними погодними умовами, то радимо мати на зміну обидва типи гуми. Їх можна швидко взути на колеса, а натомість ви будете відчувати себе на дорозі більш комфортно та безпечно.