Економія на автомобільних зимових шинах — спокуслива річ. На ринку часто можна знайти дуже привабливі пропозиції, що коштують втричі дешевше за комплект з магазину, при цьому мають майже новий малюнок протектора. То чому б це не зробити? Річ у тім, що якість та характеристики гуми обумовлені не лише безпосередньо товщиною протектора, й така економія може призвести до неприємностей на дорозі. Більш того, вона може бути ще й небезпечною для цілісності авто й життя водія. Тому сьогодні ми вирішили більш широко розглянути питання покупки покришок б/в й довести, що це — далеко не найкраща ідея.
Приховані проблеми старої гуми
Зазвичай б/в гума замовляється поштою й не має ніякої гарантії від продавця (тим паче, що дуже часто це є фізична особа). Тому все що ви можете в таких обставинах — це візуально оглянути її у поштовому відділені. У таких обставинах визначити її стан вкрай важко, особливо якщо ви не є професіоналом, тому ризик отримати дефективну гуму вкрай великий. Навіть в ідеально рівному й непошкодженому колесі можуть бути приховані серйозні дефекти.
Збіглий термін придатності
Частіше за все вигідні пропозиції на ринку гуми — якраз моделі з вичерпаним терміном придатності. Покришка може мати відмінний зовнішній вигляд, новий або майже новий протектор, але її термін придатності вийшов рік, два, а то й більше тому. Чи є це проблемою?
Так, і доволі значною. Матеріали покришки втрачають свої властивості з часом. Стара гума не забезпечить потрібного тягового зчеплення та контролю на снігу та льоду, що може призвести до небезпечних ситуацій на дорозі. Звичайно, багато водіїв можуть не погодитись з цим твердженням і сказати, що термін придатності в цьому випадку скоріш є умовним. Але ви не можете знати, як зберігали шини та в якому стані гумова суміш — можливо, вона давно затверділа і не може забезпечити якісне зчеплення.
Дійсно, якщо покришки зберігались у гарних умовах, на теплому сухому складі чи у гаражі, то вони, можливо, ще можуть бути придатні для використання. Але ж хто вам скаже, де і як вони зберігались? Тому таке придбання — гра в рулетку. Ви дійсно можете купити гарну гуму за невеликі гроші, а можете наразити себе на небезпеку на дорозі.
Знос і старіння протектора
Ступінь зносу протектора безпосередньо впливає на адгезію до дороги. Багато водіїв вважають, що використовувати гуму можна доти, доки малюнок на ній є. Звичайно, це не так. Нормальне використання зимових покришок можливе лише при залишку протектора не менше 4 мм, а багато водіїв продовжують пересуватись на авто навіть з показниками менше за ці значення.
Річ у тім, що, на відміну від літньої гуми, яку в теорії можна використовувати й довше, в зимовий період у протектор може потрапляти сніг, лід, бруд, таким чином дещо знижуючи його глибину. Це може значно вплинути за зчеплення авто з дорогою.
Також слід зазначити, що під час подорожі по шосе з грубим асфальтовим покриттям або гравійними дорогами протектор шин зношується навіть при обережному водінні. На поверхні гуми з'являються непомітні мікротріщини, які знижують міцність шини. Це може призвести до того, що при різкій зміні погоди чи ударі шина може тріснути чи навіть розірватись.
Ушкодження каркаса
Якщо до цього ми говорили про умовні недоліки гуми, то ушкодження каркаса покришки є фактором, що однозначно говорить про її дефективність і такій шині одна дорога — на сміттєзвалище. Якщо шини піддавались важким умовам експлуатації, таким як удари об бордюри чи ями на дорозі, каркас може бути ушкоджений. Приховані дефекти можуть призвести до протікання повітря чи навіть вибуху під час руху, що може призвести до аварії. Іноді подібні дефекти складно чи навіть неможливо помітити при візуальному огляді, тож ризик придбати таку бомбу уповільненої дії високий навіть для досвідчених водіїв.
Поради від експертів
Нижче ми спробуємо відповісти на основні популярні питання щодо покупки б/в зимових шин, з якими найчастіше стикались від своїх клієнтів:
- Чи можна використовувати гуму з професійно відремонтованими порізами (ті самі латки)?
Не дивлячись на те, що латка на гумі при наявності пошкодження це є краще, ніж її відсутність, не радимо купувати такі шини. Наявність латки — не причина відмовлятись від купівлі, але ви не можете знати, хто її ставив і наскільки якісно це зроблено.
- Чи можна купувати різні б/у шини з різних комплектів?
Так, теоретично ви можете купувати б/у шини з різних комплектів. Проте, важливо, щоб така гума мала дуже схожі характеристики, однакову товщину протектора. У такому випадку намагайтесь встановити однакову пару на кожну вісь – передню та задню.
- На що найперше звертати увагу при виборі б/у зимової гуми?
Перед придбанням зимових шин ретельно перевірте глибину протектора в різних місцях. Він повинен бути виключно рівномірний, особливо по центру й на плечах (з боків). Нерівномірні плоскі ділянки на вживаній зимовій гумі свідчать про те, що вона не була відбалансована й попередній власник користувався нею у такому стані тривалий час.
Не робіть вибір на користь шин з протектором менш як 5 мм, якщо вашою метою є гарантія їх служби протягом хоча б одного сезону. Якщо вам необхідна зимова гума, яка прослужить протягом 1–2 сезонів, вибирайте шини з глибиною протектора не менше 6 мм.
Перевіряйте шини на наявність випинань або хвиль. Рекомендується пройтися ліхтарем навколо протектора та боковин, щоб виявити такі дефекти. Зверніть увагу на внутрішню частину покришки. Вона повинна бути ідеально рівна, не мати шишок чи латок.
Висновок: чому не варто купувати б/у зимову гуму
У житті є багато речей, на яких економити можна й треба, але гума — точно не одна з них. Придбання б/у зимових шин може призвести до численних проблем та негараздів, які значно вплинуть на безпеку та ефективність водіння. Вже не кажучи про те, що у довгостроковій перспективі поставити нові покришки буде більш вигідно, адже вони прослужать вам набагато довше. Та й часу на їх вибір ви витратите менше — для цього вам не потрібно витрачати кілька вечорів, щоб знайти й порівняти всі варіанти на вторинному ринку й знайти найкраще з того, що є.
Покупка б/у зимових шин — це лотерея між можливістю зекономити та безпекою на дорозі. Чи є такий ризик виправданий — питання риторичне.